søndag 22. mai 2011

Gammel LP blir ny skål

For et års tid siden fikk jeg ideen når jeg så et bilde av ei LP skål i en eller annen nettbutikk. Jeg er nok ikke den første som gjør dette, men vil dele ideen med de som lurer på hvordan det gjøres! 
Selv har jeg maaange sånne hjemme, og har gitt bort endel i gaver. Syns de er kjempefine! Også er de super enkle å lage! Det eneste man trenger er en ovn, rist, ildfast skål og LP plater ! Og kanskje 5 minutter av tiden din. Ja, for det går faktisk så fort! 

Så mye forskjellig man kan bruke dem til!



Så en liten how to:

Først må man finne frem noen freshe plater. har man ikke noen, er det nesten garantert at man kan finne dette på en bruktbutikk, eller loppemarked. 
Denne gangen var det en kompis/tremenning av meg som ga meg oppdrag, og han fant frem disse flotte platene



Oh joy! 


Det første du må gjøre er å finne en skål som er illfast, i passe størrelse. 


Legg skålen på en rist, og platen på midten oppå. 
forvarm ovnen på ca 200 grader. 


Etter kun kort tid vil den se sånn ut! Du kan da åpne ovnen, og rette litt på kantene her og der (jeg pleier å bruke en skje), så det ser litt bedre ut. Lukk igjen, å la den stå i ytterlige noen sekunder. Husk å følg godt med hele tiden. den må ikke stå for lenge. Da blir den for mye smelta, og ser ikke så bra ut. 

Deretter tar du den ut, setter risten på benken med skåla oppå, retter til kantene litt mer, om det trengs.
Den stivner fort, og når den har gjort det kan du ta den av og la den kjøle seg ned litt!

 Voila!






Grattis med nye LP skåler Eivind! :) 








1 kommentar: